Daca tot am purces la cunoasterea muntilor Macinului, hai sa merg si pe cel mai inalt varf al Dobrogei: pe Varful Tutuiatu, de 467m altitudine. Si cand colo, am ajuns intr-adevar pe cel mai inalt, care se numeste … Ghiunaltu! Cee?

Povestea: conform hartilor, cel mai inalt este Tutuiatu, cu 467 m altitudine. Iar Ghiunaltu, tot conform hartilor, ar fi varful cel mai apropiat de localitatea Greci, si are 443m altitudine. Numai ca ajuns acolo, constat ca pe piatra aceea mare pe care o stiam din pozele altora cand m-am documentat, vad ca apare scris… varful Ghinaltu! (iar dedesubt, sters si suprascris, dar inca un pic vizibil, era scris Tutuiatu!)

Derutat, ma verific si pe GPS, ma sui pe pietroi, sa vad de jur imprejur, constat ca sunt in cel mai inalt punct, deci, sunt pe Tutuiatu, numai ca cineva a taiat si a scris Ghinaltu.

Ok….dupa ce stau un pic prin zona si fac poze, hai si pe varful celalalt ce ofera perspectiva asupra localitatii Greci, si care pe harti este marcat ca Ghiunaltu..se putea vedea de la distanta ca flutura un steag.

Ajung acolo, si…ooops, vad ca este marcat ca fiind Varful Tutuiatu!

Si ca sa nu mai inteleg nimic, scrie si altitudinea de 467m..ori se vede clar ca acest varf e mai jos decat varful cu stanca unde fusesem mai devreme si pe care scria Ghinaltu. Bah, ejti nebun?

In fine, nu am ce face si savurez traseul in continuare.

Ulterior aflu ca e o decizie recenta a autoritatilor locale de a redenumi varfurile spre a fi in concordanta cum le stiu dintotdeauna localnicii din Greci… iar hartile sunt cele care au preluat la un moment dat ca si greseala aceasta inversiune de denumiri si de atunci s-a perpetuat ca atare. Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/V%C3%A2rful_%C8%9Au%C8%9Buiatul


Buun, indiferent de denumiri, frumusetea locurilor este aceeasi. Iata si un preview cu cateva imagini de pe traseu:

Daca atmosfera nu e cetoasa, puteti vedea Dunarea si orasul Braila, iar cu un binoclu/teleobiectiv puteti recunoaste detalii interesante. Pentru acest aspect, am scris un articol separat, dati click/tap pe poza urmatoare pentru a deschide articolul respectiv:


Iar daca atmosfera e suficient de limpede, se pot vedea chiar …. Muntii Carpati!!

Cand am vizitat eu, se vedeau foarte vag muntii Carpati (Carpatii de curbura), dar se vedeau! Asa ca am dedicat o postare separata dedicata acestui subiect, gasiti detalii daca dati click/tap pe imaginea (mult prelucrata) urmatoare:


Acum, daca nu ne mai uitam neaparat departe, ci si aproape pe unde mergem, ce se poate vedea pe traseul acesta ce pleaca din capatul localitatii Greci si apoi urca catre varfurile Ghiunaltu si Tutuiatu?

Raspunsul poate fi unul acceptabil daca verificati din cele cateva sute de fotografii publice aferente acestui traseu, pe care le-am adunat in urmatorul album google photos, dati click/tap pe diapozitiv pentru a-l deschide:


Ok, am inteles, ati citit pana aici si vi se pare interesant sa mergeti pe acest traseu pe care nu ati mai mers. Pentru a sosi la punctul principal de acces la traseul montan, va trebui sa ajungeti in localitatea Greci in marginea nord-estica a localitatii, unde este si o mare parcare cu plata, imprejmuita, dar puteti parca si in afara parcarii, veti vedea.

Dati click pe imaginea urmatoare pentru a deschide o harta de orientare google-maps:


Cat despre traseul la pas propriu-zis, acesta este marcat in parte cu triunghi albastru anume Greci ->(noul) Ghiunaltu467m si mai departe, dar exista si drumuri nemarcate, in mare parte bune si pentru biciclete MTB, si pe care am coborat si noi de pe (noul) Tutuiatu, pentru ca am preferat sa fac un circuit decat sa ma intorc pe unde am urcat.

Chiar daca nu e nici lung si nici dificil, voi furniza in continuare detalii tehnice ale traseului pentru cei mai putini sportivi, asa ca mine, ca sa judece daca sa se incumete sau nu la drum. Deci traseul meu total a avut cca 7 km in total, un circuit, s-a plecat de pe la 100m altitudine pana la 467m altitudine si inapoi. Iata cum arata, pe harta (cu rosu), circuitul pe care l-am parcurs in sens orar, cu mentiunea ca plecarea si sosirea (unde am si parcat masina) este in partea stanga a hartii:

Traseul in format GPX il puteti descarca de aici: https://drive.google.com/file/d/1Wui7QzMGMd52_qTFDfluEmC6Kf7tVkxU/view?usp=sharing

La un moment dat la urcare mai la inceput, am parasit traseul marcat, care trecea pe la o cladire unde latrau niste caini, si am luat-o pe drumul „bun de bicicleta” de la stanga, pe care de fapt urcau si ceilalti turisti. Iar dupa ce am ajuns pe Ghiunaltu (vechiul de pe harta), am decis sa coboram mai direct catre parcare..evident nu s-a putut drept, ci tot am facut diverse serpentine deoarece mai sus sunt pereti verticali care fragmenteaza panta si pe care nu-i vezi cand privesti de sus in jos.

Pun, ca de obicei, si profilul de elevatie al traseului, eu prefer intotdeauna la scara proportionala (1m vertical = 1m orizontal), pentru a se judeca lungimile de drum unde se urca/coboara mai in forta, mai solicitante, dati click si puteti mari suficient imaginea:

Nefiind la altitudine, vara poate fi foarte cald, deci de evitat pe calduri mari. In afara de acest aspect, as zice ca acesta este unul din traseele bune pentru incepatori care vor sa-si descopere fortele!

Lasă un comentariu